www.avocatul-meu.md Avocat Moldova, Jurist Chisinau, Servicii Juridice, Consultatie Juridica, Servicii de avocat

Modificări la procedura de primire și soluționare a plîngerilor de către Centrul Național pentru Protecția Datelor cu caracter personal

La 24 august 2020 au intrat în vigoare modificări la articolul 27 al Legii privind protecția datelor cu caracter personal ce reglementează procedura de primărie și soluționare a plângerilor de către Centru Național pentru Protecția Datelor cu Caracter Personal (în continuare CNPDCP).

Ce înseamnă: date cu caracter personal  – orice informație referitoare la o persoană fizică identificată sau identificabilă (subiect la datele cu caracter personal). Persoana identificabilă este persoana care poate fi identificată, direct sau indirect, prin referirea la un număr de identificare sau la unul ori mai multe elemente specifice identitate sale fizice, fiziologice, psihice, economice, culturale sau sociale .

Astfel, începând cu 24 august 2020, persoane fizice (subiectul datelor cu caracter personal) care consideră că prelucrarea datelor sale pot înainta o plângere în termen de 30 de zile din momentul depistării încălcării, cu realizarea în prealabil, după caz, a drepturilor acestora artă. 12 (Informarea subiectului datelor cu caracter personal), art.13 (Dreptul de acces la datele cu caracter personal), art.14 (Dreptul de intervenție asupra acestora cu caracter personal), art.16 (Dreptul de opoziție al subiectului cu caracter personal) personal) și art.17 (Dreptul de a nu fi supus unei decizii individuale).În cazul în care subiectul datelor cu caracter personal omite realizarea drepturilor sale, precum și alte aspecte importante legate de prezentarea probelor relevante, Centrul îl informează asupra acestui fapt în termen de 30 de zile de la datele primare plângerii.

Legiutorul a suplinit art.27 cu aliniatul 2 1 cu următorul conținut : „ Termenul de examinare și soluționare a plângerii înaintate cu respectarea alin. (1) este de 3 luni, cu posibilitatea prelungirii justificate a acestuia la fiecare 30 de zile, în funcție de complexitate cauzei, volumul de informații ce urmează a fi obținute și analizate, comportamentul participanților vizați, conduita autorităților relevante și importanța procedurilor administrative pentru partea interesată, dar nu mai mult de 6 luni. După obținerea tuturor informațiilor și analiza acestora, Centrul finalizează examinarea și soluționarea plângerii în cel mult 30 de zile. Dacă obiectul plângerii excedează activitatea de aplicare a prezentei legi, plângerea nu se examinează, fapt despre care se informează subiectul datelor cu caracter personal. Asigurarea respectării termenului de examinare și soluționare a plângerilor este pus în sarcina personală Centrului, iar controlul asupra respectării termenului este pus în sarcina șefilor subdiviziuni Centrului. Centrul informează subiectul datelor cu caracter personal cu privire la progresele în examinare și soluționare plângerii în cazul prelungirii termenului de examinare și soluționare a plângerii sau la cererea acestuia ”.

Aliniatul 3 a fost modificat în sensul în care Centrul în cazul în care emite decizia motivată prin care constată lipsa încălcării sau încălcării cu disponibilitate după caz, a suspendări sau încetării operațiunilor de prelucrare a datelor. Important este că în urma deciziei de constatare a încălcării Centru va întocmi Procesul-Verbal cu privire la contravenția în condiții Codului Contravențional.

Legiutorul a mai completat articolul cu prevederile de la alin.3 : „ Decizia se emite de către directorul Centrului, de către directorul adjunct și personal abilitat cu funcții de control ai Centrului, în conformitate cu competențele atribuite prin ordinul directorului. Decizia se comunică persoanelor vizate în termen de 10 zile lucrătoare de la data emiterii indicată l alin.2 1  – termenul de 3 luni, prin orice mijloc care să confirme recepționarea acestor ”.

Dacă anterior petiționar (subiectul datelor cu caracter personal) putea contesta doar Decizia Centrului care la fel putea fi de constatare a încălcării sau lipsei acestora, acum acesta poate contesta acțiuile cît și inacțiunile Centrului – o formula puțin mai largă.

Scroll to Top